Resolusjon vedtatt av Spires årsmøte 2021.
Grønnvasking er et fenomen hvor et produkt eller et selskap utgir seg for å være mer miljøvennlig det egentlig er. Det er en utfordring at selskaper markedsfører produkter som for eksempel miljøvennlige eller rettferdige for å dekke over de utfordringene som er knyttet til salg og bruk av deres produkter og tjenester. Typiske eksempler på dette er henvising til sirkulær økonomi, og bruk av ordet bærekraftig, uten at det ligger til grunn hva det defineres som. Et annet eksempel er merking hvor merkene utgir produktet for å være mer miljøvennlige enn de nødvendigvis er. En slik adferd skygger over det egentlige, systemiske problemet knyttet til tjenester som flyreiser og produkter som biler, nemlig måten de blir produsert på. Denne problemstillingen henger tett sammen med en annen nyere utfordring, omtalt som regnbuevasking. Her viser man til alle, eller noen bestemte, bærekraftsmål. Det blir gjerne en ‘pick and choose’-strategi hvor man velger ett bærekraftsmål og viser til hvordan et produkt/selskap/politikkføring er positivt på dette område. I realiteten kan dette likevel ha sterke negative virkninger på andre områder. HVORDAN DET HENGER SAMMEN MED SPIRES VEDTATTE POLITIKK Grønnvasking er særlig knyttet til Spires politikk på forbruk og teknologi. Konseptet grønnvasking har til hensikt å dekke over problematikken som Spire ønsker å endre, nemlig miljøskadelige produksjonsmåter og tjenester. Grønnvasking kan derfor ses på som et verktøy for å dekke over verdenshandelens problematiske symptomer. Løsningen er ikke å dekke over miljøskadelig produksjon og tjenester, men å endre de strukturelle forholdene som gjør dette lønnsomt. Regnbuevasking er også en tydelig utfordring når det særlig gjelder spørsmål om ulikhet, inkludering av marginaliserte grupper eller sosiale forhold. For Spire er det avgjørende å alltid se sosial og miljømessig bærekraft i sammenheng, og regnbuevasking er en stor utfordring i dagens samfunn som undergraver disse sammenhengene. KRAV ELLER ANBEFALT LØSNING Det økonomiske insentivsystemet som gjør miljøskadelig vare- og tjenesteproduksjon lønnsomt bør endres. Insentivsystemet bør legge opp til å belønne faktisk miljøvennlig produksjon. Dette bør eksempelvis skje gjennom økt transparens blant de næringsaktørene som ønsker å faktisk arbeide bærekraftig. Det bør også gjelde den merkingen som har til hensikt å kommunisere til forbrukerne om produktene de kjøper, som merking av økologiske varer. Vi ønsker et system som både skal oppgi hva som er positivt med produktet, men også de negative konsekvensene av produktene og produksjonsmåten. Det bør opprettes et offentlig organ som skal fremskaffe informasjon om produktene og kvalitetssikre den informasjon som selskapene oppgir. Dette vil kunne bidra til at selskapene endrer produksjonsmåte i en reelt bærekraftig retning. SPIRE KREVER AT:
|