Spire
  • Om oss
    • Om oss >
      • Rahttá Davvisámegillii
    • Kontakt oss
    • Vår historie
    • Styrende dokumenter >
      • Vedtekter
      • Spires strategi 2020-2025
      • Prinsipprogram
      • Arbeidsprogram
      • Politiske resolusjoner
  • Vår politikk
    • Matsystemet
    • Klima og natur
    • Internasjonal handel
    • Urban utvikling
    • Bærekraftsmålene
  • Vårt arbeid
    • Nyheter >
      • Nyhetsarkiv
    • Politiske innspill
    • Klimaforhandlingene
    • Skole
    • UTVEKSLING
    • Foodsharing Ås
    • Kampanjer >
      • Hvem har makta?
  • Engasjer deg
    • Bli medlem
    • Bli fast giver
    • Gi en gave
    • Utvalg >
      • Klima- og naturutvalget
      • Matutvalget
      • Byutvalget
      • Handelsutvalget
      • Fagrådet
    • Lokallag >
      • Spire Tromsø
      • Spire Oslo
      • Spire Ås
      • Spire Bø
      • Spire Trondheim
      • Spire Bergen
      • Spire Stavanger
      • Start et lokallag!
  • FOR MEDLEMMER
    • Organisasjonsnytt
    • Snakk om Spire
    • Verktøykassa
    • Profilmateriell
    • Etiske retningslinjer
    • Jeg vil varsle
  • ENGLISH
    • ABOUT US >
      • OUR STRATEGY
      • ORGANIZATIONAL STRUCTURE
      • CONTACT US
    • WHAT WE DO >
      • PARTNERSHIP
      • SUMMITS AND CONFERENCES
    • GET INVOLVED >
      • LOCAL CHAPTERS
      • COMMITTEES
  • SØK

NYHETER

Fremtidens generasjon, hva med nåtidens samfunnsdeltaker?

21/1/2021

 
Picture
Illustrasjon fra "Klar, ferdig, påvirk! En tegneserie om byutvikling, makt og ungt engasjement." Illustrasjon: Torill Beritsdatter Gaarder.
Dagens unge får til stadighet høre at de er "fremtidens generasjon". Artikler og medieoppslag konstaterer at det å ikke ta klima- og naturkampen på alvor er et hån mot dagens unge som må rydde opp etter dagens beslutningstakere. Spørsmålet er hvorvidt de unge regnes som nåtidens samfunnsdeltakere?

​I nye nasjonale læreplaner fra høsten 2020 var budskapet tydelig: Norsk utdanningssystem skal være en viktig nøkkel i bærekraftig utvikling nasjonalt og globalt. De som fulgte prosessen med utvikling av nye læreplaner kjenner seg gjerne igjen i at denne prosessen ikke var en rolig søndagstur fra start til slutt. Det var rekordmange innspill gjennom høringer, opprop og store overskrifter i media både fra enkeltpersoner med ansvar for utdanning, samt faggruppene oppnevnt av Utdanningsdirektoratet. Summen av dette resulterte i at utfallet av søndagsturen ble den nye nasjonale læreplanen, Kunnskapsløftet 2020. Selv om utdanning for bærekraftig utvikling i varierende grad har hatt en plass i utdanningssystemet, signaliserte de nye læreplanene noe viktig: Bærekraftig utvikling løftes frem som ett av tre overordnede tverrfaglige tema sammen med demokrati og medborgerskap. 

Listen for hva dagens elever skal lære er lang. Hva som ligger i utdanning for bærekraftig utvikling handler kanskje like mye om øyet som ser, som forskningen som ligger til grunn. Eksempelvis vet man i dag at over halvparten av verdens befolkning bor i urbane områder, og flere strømmer til. Disse områdene står for om lag 75 prosent av verdens klimagassutslipp. Dette betyr også at byene må være en sentral del av løsningen i å kutte utslipp og sikre gode kår for både mennesker og miljø. Et dypdykk i forskning på feltet utdanning for bærekraftig utvikling signaliserer et tydelig budskap på veien mot målet. En ensidig undervisning med formidling av teoretisk kunnskap om de store verdensspørsmålene er utilstrekkelig. Elevene må delta aktivt i undervisningen, utforske relevante problemstillinger innenfor bærekraftig utvikling, og ikke minst øve seg på å stille kritiske spørsmål til informasjonshavet og spekteret av løsninger som finnes.
​

I forbindelse med Spires skoleprosjekt var vi på besøk i bærekraftsukene hos førsteårselever på Natur videregående skole. Prosjektet vi gjennomførte sammen med lærerne tok for seg bærekraftig utvikling av elevenes nærområder, knyttet opp mot utfordringer med urbanisering, klimagassutslipp og løsninger i byer. Jeg stilte elevene et spørsmål om hvor mange som hadde hørt at de er fremtidens generasjon. Alle hender opp. Oppfølgingsspørsmålet om noen hadde blitt spurt om hva de synes om sine egne nærmiljø, de som jo bor i disse urbane områdene. Ingen hender opp. I løpet av prosjektet skulle elevene i denne klassen utforske sine nærmiljø og sette ord på hva de observerer. Videre skulle, de som er fremtidens generasjon, samarbeide om løsninger på de observerte utfordringene. I iveren kan det glemmes hvor komplisert det kan være som ung å medvirke i et system som ikke er lagt opp til å inkludere alle grupper. Dette var elevene raske å minne meg på, for hvordan kan unge faktisk påvirke nærmiljøene sine i praksis?
 
For å oppnå målet om at utdanningssystemet i Norge skal være et viktig bidrag til bærekraftig utvikling nasjonalt og globalt, er det viktig at elevene både får kunnskap, ferdigheter og holdninger som kan anvendes i møte med nærområdenes utvikling. Samtidig er de nevnte kritiske spørsmålene fra elevene om reell medvirkning i urbane utviklingsprosesser dessverre legitime. Til tross for at elevene vet at de er fremtidens generasjon, kan man stille spørsmål ved den reelle muligheten de får til å være nåtidens samfunnsborgere gjennom inkluderende medvirkningsprosesser. Svaret på dette er både ja og nei. På den positive siden skjer det viktige endringer i et forsøk på å inkludere flere grupper i medvirkning til en bærekraftig utvikling av nærområder. Likevel er kanskje svaret også negativt siden en økende tendens til urbanisering også har en skyggeside hvor planprosesser effektiviseres og markedskrefter ofte blir drivkraften i utviklingen. Dette kan skyve grupper ut av medvirkningsprosessen, deriblant de unge. Høye krav til faglig kompetanse, komplisert fagspråk og manglende tilgjengelighet og oversikt over utviklingsprosesser i nærområder kan mildt sagt dempe de unges motivasjon til å medvirke.
 
Spires nærmiljø-prosjekt i skoler tilstreber å ta for seg viktige elementer i bærekraftig utvikling av nærområder, samtidig som man belyser medvirkningsprosesser i denne utviklingen. Demokrati og medborgerskap handler om mer enn å stemme ved valg når man har nådd stemmealder. Det handler også om reell mulighet til å påvirke samfunnet rundt oss. Nemlig å være skodd med de kunnskapene og ferdighetene som trengs, i møte med tilrettelagte og tilgjengelige medvirkningsprosesser for de unge, dagens samfunnsborgere. 


Comments are closed.
    Picture

    Categories

    All
    Aksjoner
    Arrangementer
    Bærekraftsmålene
    Byutvikling
    Handel
    Handel Og økonomi
    Internasjonale Konferanser
    Internasjonalt Samarbeid
    Kampanje
    Klima Og Natur
    Mat Og Landbruk
    Medlemsnytt
    Politisk Innspill
    Spire
    Utlysning
    Verdens Beste Nyheter

    Arkiv

    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    March 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011

Adresse: Schweigaards gate 34C, 0191 Oslo

Org.nr: 912 159 167
E-post: post@spireorg.no

Kontonr: 1506.48.89408


​
Vipps: #11378
Picture
Picture
Proudly powered by Weebly
Photos used under Creative Commons from Aircaft @ Gloucestershire Airport By James, School Strike 4 Climate, katerha
  • Om oss
    • Om oss >
      • Rahttá Davvisámegillii
    • Kontakt oss
    • Vår historie
    • Styrende dokumenter >
      • Vedtekter
      • Spires strategi 2020-2025
      • Prinsipprogram
      • Arbeidsprogram
      • Politiske resolusjoner
  • Vår politikk
    • Matsystemet
    • Klima og natur
    • Internasjonal handel
    • Urban utvikling
    • Bærekraftsmålene
  • Vårt arbeid
    • Nyheter >
      • Nyhetsarkiv
    • Politiske innspill
    • Klimaforhandlingene
    • Skole
    • UTVEKSLING
    • Foodsharing Ås
    • Kampanjer >
      • Hvem har makta?
  • Engasjer deg
    • Bli medlem
    • Bli fast giver
    • Gi en gave
    • Utvalg >
      • Klima- og naturutvalget
      • Matutvalget
      • Byutvalget
      • Handelsutvalget
      • Fagrådet
    • Lokallag >
      • Spire Tromsø
      • Spire Oslo
      • Spire Ås
      • Spire Bø
      • Spire Trondheim
      • Spire Bergen
      • Spire Stavanger
      • Start et lokallag!
  • FOR MEDLEMMER
    • Organisasjonsnytt
    • Snakk om Spire
    • Verktøykassa
    • Profilmateriell
    • Etiske retningslinjer
    • Jeg vil varsle
  • ENGLISH
    • ABOUT US >
      • OUR STRATEGY
      • ORGANIZATIONAL STRUCTURE
      • CONTACT US
    • WHAT WE DO >
      • PARTNERSHIP
      • SUMMITS AND CONFERENCES
    • GET INVOLVED >
      • LOCAL CHAPTERS
      • COMMITTEES
  • SØK