Mandag 11. mai inviterte Hareide til digitalt folkemøte om ny Nasjonal transportplan, hvorav innspill fra det norske folk var ønsket. Dessverre ble de større dilemmaene ignorert under møtet. Spire har lenge vært imot utbyggingen av en tredje rullebane på Gardermoen, som bunner i at klimaet åpenbart ikke tåler dagens allerede høye utslipp. Dette betyr at en tredje rullebane vil kun bidra til økt utslipp som medfører større skade på miljøet. Når regjeringa i tillegg har satt som mål at Norge skal kutte 50-55% klimagassutslipp, kan vi ikke samtidig legge opp til store utslipp og økt flytrafikk. Spire ønsket derfor å utfordre samferdselsministeren til å svare på hvorfor stimulere til vekst i flytrafikken ved å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, når dette åpenbart er noe som går utover klimaets og jordas tåleevne. Dette ble ikke adressert under det digitale folkemøtet.
Som om ikke klimagassutslipp og miljøødeleggelser er grunn nok i seg selv til å skrinlegge utvidelsen, ser vi i den siste tida flere trender som peker på at en tredje rullebane også er et unødvendig tiltak. I første omgang har en global lockdown ført til færre flyavganger, lavere etterspørsel og dyrere flybilletter. UD fraråder fortsatt alle utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendig, som er den strengeste form for reiseråd som kan gis. Foreløpig gjelder dette reiserådet på ubestemt tid. I tillegg opprettholdes reglene for 10-dagers karantene dersom en kommer fra utlandet til Norge, som motvirker ønsket om å reise. I andre omgang ser vi at hjemmekontor og digitale møter kaster lys på en ny hverdag som legger opp til betydelig mindre jobbreiser. Dette er lærdom vi må ta med oss på andre sida av pandemien. En reduksjon av unødvendige jobbreiser, der møter heller skjer digitalt bør være et mål framover. Dette gjelder internasjonale reiser, men særlig reise mellom de store norske byene. Trolig har de digitale mulighetene gitt mersmak for flere, og de anses nå som gode alternativer, både med tanke på tid, økonomi, klima og komfort. Dermed kan etterspørselen etter flyavgangene også reduseres. ”Behovet” for en tredje rullebane på Gardermoen skyldes i hovedsak næringslivstrafikk mellom de store byene. Men nå står vi overfor en ny hverdag med digitale møter som avskriver et slikt behov. Livet etter korona er en mulighet for å snu trenden og redusere utslippene. Å stoppe planleggingen av en tredje rullebane på Gardermoen er et konkret tiltak. Dette fordi vi ser at det såkalte ”behovet” ikke egentlig er et behov. Det å bruke om lag 20 milliarder kroner på en tredje rullebane på Gardermoen er heller ikke forenlig med målet om å kutte klimagassutslippene. Det er ironisk at milliarder av kroner blir disponert til klimafiendtlige prosjekt, istedenfor sårt trengte klimatiltak. Vi trenger en samferdselsminister som tar ansvar, ser framover og prioriterer det som faktisk gagner mennesker og planeten i dag og i framtida. Så, Hareide, skal vi bare legge den tredje rullebanen død? Comments are closed.
|
Categories
All
Arkiv
January 2021
|