August betyr skolestart og blanke ark for mange. Og med fagfornyelsen kan man ta blanke ark på ordet. I høst tas nye læreplaner og kompetansemål i bruk med fokus på bærekraftig utvikling som et gjennomgående tema i alle fag på grunnskolen og videregående opplæring. Da er det viktig at skolesystemet griper denne sjansen til å skape en løsningsorientert undervisningkultur om klima, miljø og sosial rettferdighet, samt oppfordre til kritisk tenking og handlekraft. Utdanning for bærekraftig utvikling handler nemlig ikke bare om undervisning om global oppvarming, tap av natur- og artsmangfold og plast i havet. Det handler også om medborgerskap, solidaritet, politisk engasjement, systemkritikk og løsningsvilje i praksis. Målet bør derfor være å gi elevene tro på at endring er mulig, framfor en undervisningskultur om klima og miljø som skaper eller forsterker apati og klimaangst.
Dette er åpenbart en krevende overgang for mange skoler og lærere. Arbeidskapasitet, tid og løse tråder gjør det vanskelig å iverksette en helt ny måte å undervise på. Spire har derfor et helt eget prosjekt dedikert til utdanning for bærekraftig utvikling. Gjennom undervisningsopplegget Framtidens klimahelter lærer ikke bare elevene om klimaendringene, men også hvordan vi kan gjøre noe med en av de absolutt største utfordringene verden står overfor i dag. Målet med undervisningsopplegget er å skape engasjement og tro på egen evne til påvirkning. Framtidens klimahelter er dessuten relevant for en rekke kompetansemål i blant annet samfunnsfag, geografi, norsk og naturfag, og kan brukes som inspirasjon til andre fag og aktiviteter på skolen. Er du lærer og ønsker tilgang til Spires skoletilbud eller vil du lære mer om Spires skoleprosjekt? Klikk her eller ta kontakt med prosjektkoordinator hildestorhoug@spireorg.no for mer informasjon eller samarbeid! Comments are closed.
|