Vil du jobbe med Spires høstkampanje 2013 mot norske investeringer i landran? Spire søker nå etter dyktige kampanjemedarbeidere.
Kampanjegruppen starter arbeidet i juni og kampanjen avsluttes i oktover. Første steg for kampanjegruppen blir å sette seg inn i problematikken, utarbeide Spires politiske posisjoner på området og sette mål for kampanjen. Det blir aktivt arbeid med tematikken gjennom hele perioden, men kampanjen lanseres og gjennomføres først i september. Arbeidet foregår på frivillig basis. Hva dreier kampanjen seg om? Spires høstkampanje 2013 skal rette fokus mot norske investeringer i landran.Begrepet landran er kontroversielt og mangfoldig, men dreier seg om storskala investeringer i landbruk, der lokale småbønder blir fratatt tilgang til land. Landran kjennetegnes ved prosesser uten demokratisk innsyn og åpenhet, manglende konsultasjon med lokalbefolkningen og utilstrekkelig kompensasjon for tapt tilgang til jordbruksland. Landran er konsentrert i land med svake landrettigheter, der fattige og urfolks uformelle landrettigheter har lite beskyttelse. Landran fører til tap av levebrød, svekket matsikkerhet og økt konfliktnivå. Siden matvarekrisa i 2008 har storskala investeringer i landbruk i Sør eksplodert, og The National Academy of Sciences estimerer at rundt 82 millioner hektar land er blitt anskaffet gjennom landran. Vi ønsker i hovedsak å konsentrere oss om norske offentlige investeringer, særlig gjennom Oljefondet og Norfund, men det kan også bli aktuelt å fokusere på private aktører som Opplysningsvesenets Fond og Green Resources. Oljefondet investerer i palmeoljeselskapet Sime Darby som er kjent for å hugge ned regnskog og komme i konflikt med lokalbefolkningen. I Liberia er det dokumentert at selskapet har forårsaket landran ved at lokale småbønder har blitt fratatt tilgang på land uten tilstrekkelig samtykke eller kompensasjon. Resultatet er redusert matsikkerhet og økt opposisjon mot selskapet. Den Liberianske organisasjonen Sustainable Development Institute har gjennom Friends of the Earth Europe bedt Spire legge press på Norges Banks investeringer i Sime Darby og det tenker vi å gjøre gjennom kampanjen. Mens Oljefondet trakk seg ut av 23 oljeselskaper i 2012 grunnet en ikke bærekraftig produksjon, firedoblet de på samme tid investeringene i Sime Darby. Norfund er også blitt beskyldt for å investere i prosjekter som forårsaker landran. Hva er målet med kampanjen? Målet med kampanjen er å spre informasjon og påvirke politikere og opinion, og gjennom dette sørge for at norske offentlige investeringer trekkes ut av selskaper og prosjekter som fører til landran. Vi vil også kreve at det etableres sterkere retningslinjer for Norfund og Oljefondet for å forhindre at de investerer i landran i fremtiden. Vi skal arrangere debatt, seminar, filmvisning, underskriftskampanje, skrive avisinnlegg og gjøre andre mediastunts! Vil du være med? Vi trenger dyktige folk som har et engasjement for en bedre verden og har mulighet for å være til stede på møter i Oslo. Alle engasjerte mennesker oppfordres til å søke, men erfaring fra politisk arbeid og gode kommunikasjonsevner vektlegges. Vi ønsker en mangfoldig gruppe; journalister, økonomer, arbeidsløse, jurister, samfunnsvitere, naturvitere og andre ønskes velkommen. Dette kan Spire tilby - Mulighet for å bidra til å gjøre verden til et bedre sted - Godt og sosialt arbeidsmiljø - Mulighet for å lære mer om et viktig tema, kampanjearbeid og politisk påvirkning - God attest på utført arbeid Generelt om kampanjer i Spire Spire har årlig to kampanjer. Kampanjen skal favne om Spires kjerneområder; bærekraftig matproduksjon, matsuverenitet, klima og handel. Spire er utrolig stolte av landranskampanjen i 2010 der Spire satte landran på den politiske dagsorden og la føringer for Norges politikk på området (jf. stortingsmeldingen ”Mot en grønnere utvikling – om sammenhengen I miljø- og utviklingspolitikken”). Dette viser hvor viktig Spires kampanje kan være når det kommer til bevisstgjøring og utforming av norsk politikk. Søknaden Skriv litt (maks en A4 side) om hvem du er, hvorfor du vil være med, og hva du kan bidra med i kampanjegruppen. Søknadsfrist er 15. juli Søknad sendes til / mer informasjon fåes fra: Kampanjeleder Eivind Breidlid eivindbreidlid@gmail.com Comments are closed.
|