Spire
  • Om Spire
    • Om oss >
      • Rahttá Davvisámegillii
    • Kontakt oss
    • Vår historie >
      • 20 ÅR MED SPIRE!
    • Styrende dokumenter >
      • Vedtekter
      • Spires strategi 2020-2025
      • Prinsipprogram
      • Arbeidsprogram
      • Politiske resolusjoner
  • Vår politikk
    • Matsystemet
    • Klima og natur
    • Internasjonal handel
    • Urban utvikling
  • Vårt arbeid
    • Nyheter >
      • Nyhetsarkiv
    • Politiske innspill
    • Kampanjer
    • Utveksling
    • RESSURSER
  • Engasjer deg
    • Bli medlem
    • Bli fast giver
    • Gi en gave
    • Utvalg >
      • Klima- og naturutvalget
      • Matutvalget
      • Byutvalget
      • Handelsutvalget
    • Lokallag >
      • Spire Tromsø
      • Spire Oslo
      • Spire Ås
      • Spire Bø
      • Spire Trondheim
      • Spire Kristiansand
      • Spire Bergen
      • Spire Stavanger
      • Start et nytt lokallag!
  • For medlemmer
    • Verving >
      • Vervetips
      • Medlemstall
      • Vervekonkurranse 2025
    • Verktøykassa
    • Etiske retningslinjer
    • Jeg vil varsle
  • English
    • ABOUT US >
      • OUR STRATEGY
      • ORGANIZATIONAL STRUCTURE
    • WHAT WE DO >
      • PARTNERSHIP
      • SUMMITS AND CONFERENCES
    • GET INVOLVED >
      • LOCAL CHAPTERS
      • COMMITTEES
  • Søk

Nyheter

Bli med og del ut kampanjeavisa til Verdens beste nyheter!

10/4/2015

 
Picture
Foto: Verdens bedste nyheder, Danmark.
Spire, SAIH og Changemaker samarbeider om kampanjen Verdens Beste Nyheter. Nå trenger vi folk i ti av landets byer til å bli med og dele ut avisa som er fullspekket med gode nyheter fra utviklingsland!
Målet til kampanjen Verdens beste nyheter er å formidle framskritt positive nyheter fra utviklingsland.  Undersøkelser viser at nordmenn ikke har fått med seg all den gode utviklingen innen helse, utdanning og fattigdom i verden og tror at verden ser ut slik den var for 30 - 40 år siden.

  • Mange nordmenn er positive til bistand, men tror det står verre til enn det gjør med verden. Vi vil nyansere det skjeve bildet som kommer fram når utviklingslandene omtales i media og av organisasjoner. Det er ofte negativt og konfliktorientert, mener kampanjeleder Ragnhild Lunner, som er medlem i Spire og tidligere leder av Spires internasjonale utvalg.

Et bredt spekter av organisasjoner har bidratt med saker til avisa, blant annet UNICEF, Operasjon Dagsverk og FN-Sambandet. En engasjert kampanjeleder forteller om noen av nyhetene i avisa.

  • Nesten alle barn har nå tilgang til skole og antallet ekstremt fattige er halvert. Mer lokale eksempler er at mødredødeligheten i Afghanistan har sunket med 60 prosent siden 2000 og at et ugandisk IT-selskap leverer tjenester til selskaper på Aker Brygge. Det er nyheter som folk blir glade, og kanskje overrasket, av å få!

Kampanjekoordinator Rune-André Tveit oppfordrer alle til å bli med å dele ut avis, ved å melde seg på i de ti byene som til nå har meldt seg på utdeling av kampanjeavisa (se liste nederst).

  • Dette er den viktigste kampanjeaktiviteten, det er moro og enkelt å dele ut avis og svært viktig for å nå ut til et bredt spekter av folk! understreker han.
  • Ved å gi nordmenn bedre kunnskap om viktige utviklingsspørsmål vil vi skape et positivt engasjement og gi dem bedre grunnlag til å ta stilling til utviklingsspørsmål, sier han.

Inviterer til debatt om Verdens beste politikkKampanjen holder også et arrangement om Verdens beste politikk på Kulturhuset i Oslo (i andre etasje) den 16. april kl. 18.

Som verdens største giver av bistand per innbygger er det et demokratisk problem at befolkningen ikke er oppdatert på hva som fungerer i utviklingspolitikk, mener debattleder Haakon Gjerløw.

- Den 16. april skal vi sprekke boblen. Da inviterer Verdens beste nyheter til diskusjon om utviklingspolitikk, hva som fungerer og hvorfor vi ikke hører om det. Vi inviterer representanter fra akademia, politikere og mediabransjen til belyse utviklingstiltakene som faktisk fungerer, forteller Gjerløw.

Blant deltakerne er førsteamanuensis ved Senter for Utvikling og Miljø, Dan Banik, og redaktør i Bistandsaktuelt Gunnar Zachrisen.

Satser høyt på sosiale medierEt nøkkelmål for kampanjen er å være synlige på sosiale medier med de gode nyhetene. Gode nyheter, også fra andre aviser og organisasjoner, deles flittig fra Facebook-siden og kampanjen har fått god respons allerede før kampanjedagen.

  • Vi nådde målet om 1000 likes på Facebooksiden for mange uker siden, forteller kampanjens kommunikasjonsansvarlig og redaksjonsleder Ann-Therese Kildal. Hun forteller at kampanjen også har et mål om at innleggene til Verdens beste nyheters skal bli sett 25 000 ganger og bli delt 100 ganger.

Kildal oppfordrer alle som vil følge med på de gode nyhetene, og som vil spre det glade budskap, om å like Facebooksiden til kampanjen https://www.facebook.com/verdensbestenyheter, Instagramkontoen @verdensbestenyheter og Twitterkontoen @VBNyheter.

Bli med og del ut avis og få verdens beste karma! Ta kontakt med den lokaltansvarlige i din by for å melde deg på før den 22. april (du må ikke være medlem i en organisasjon for å dele ut avis)

  • Oslo: Rune-André Tveit, 47 37 87 28, mailto:[email protected]
  • Bergen: Karen Richardsen Moberg, 48021060, [email protected]
  • Trondheim: Julie Wood, 95273749, [email protected]
  • Stavern: Kristin Opsahl Alvarez, 90128135, [email protected]
  • Lillehammer: Heidi Kristiansen, 936 40 512, [email protected]
  • Kristiansand: Ida Martine Homane, 40635522, [email protected]
  • Bodø: Julie Andsnes, 97003183, [email protected]
  • Tromsø: Hanna Skjerven, 90 58 43 24, [email protected]
  • Stavanger: 98667828, Sunniva Coombes, 98667828, [email protected]
  • Ås: Miriam Spang Wikdahl, 97988805, [email protected]


Om verdens beste nyheter:
Verdens Beste Nyheter er en informasjonskampanje som formidler framskritt og positive resultater fra utviklingslandene. Kampanjen er inspirert av den danske informasjonskampanjen med samme navn; ”Verdens Bedste Nyheder».  Danskenes kampanje er et samarbeid mellom FN, Danida og danske bistandsorganisasjoner og med drahjelp fra næringsvirksomheter. I Norge er Spire, Changemaker og SAIH kampanjepartnere.

Verdens beste nyheter formidler framskritt og de gode nyhetene fra utviklingsland for å spre kunnskap og engasjement om utvikling til det norske folk. Foto: WFP/Anja Bergersen
Picture
Foto: Verdens bedste nyheder, Danmark.
Picture
Foto: WFP/Anja Bergersen

Kommentarer er stengt.

    Categories

    Alle
    Aksjoner
    Arrangementer
    Bærekraftsmålene
    Byutvikling
    Handel
    Handel Og økonomi
    Internasjonale Konferanser
    Internasjonalt Samarbeid
    Kampanje
    Klima Og Natur
    Mat Og Landbruk
    Medlemsnytt
    Politisk Innspill
    SEED
    Spire
    Statsbudsjett 2023
    Statsbudsjett 2024
    Utlysning
    Verdens Beste Nyheter

Adresse: Mariboes gate 8, 0183 Oslo

Org.nr: 912 159 167
E-post: [email protected]

Kontonr: 1506.48.89408
templates.platform.theme.core.shared.attribution_1 Aircaft @ Gloucestershire Airport By James, School Strike 4 Climate, katerha, focusonmore.com, krossbow, edenpictures, ldifranza
  • Om Spire
    • Om oss >
      • Rahttá Davvisámegillii
    • Kontakt oss
    • Vår historie >
      • 20 ÅR MED SPIRE!
    • Styrende dokumenter >
      • Vedtekter
      • Spires strategi 2020-2025
      • Prinsipprogram
      • Arbeidsprogram
      • Politiske resolusjoner
  • Vår politikk
    • Matsystemet
    • Klima og natur
    • Internasjonal handel
    • Urban utvikling
  • Vårt arbeid
    • Nyheter >
      • Nyhetsarkiv
    • Politiske innspill
    • Kampanjer
    • Utveksling
    • RESSURSER
  • Engasjer deg
    • Bli medlem
    • Bli fast giver
    • Gi en gave
    • Utvalg >
      • Klima- og naturutvalget
      • Matutvalget
      • Byutvalget
      • Handelsutvalget
    • Lokallag >
      • Spire Tromsø
      • Spire Oslo
      • Spire Ås
      • Spire Bø
      • Spire Trondheim
      • Spire Kristiansand
      • Spire Bergen
      • Spire Stavanger
      • Start et nytt lokallag!
  • For medlemmer
    • Verving >
      • Vervetips
      • Medlemstall
      • Vervekonkurranse 2025
    • Verktøykassa
    • Etiske retningslinjer
    • Jeg vil varsle
  • English
    • ABOUT US >
      • OUR STRATEGY
      • ORGANIZATIONAL STRUCTURE
    • WHAT WE DO >
      • PARTNERSHIP
      • SUMMITS AND CONFERENCES
    • GET INVOLVED >
      • LOCAL CHAPTERS
      • COMMITTEES
  • Søk