Matilde tok toget til FNs klimaforhandlinger i Marrakech. En reise som var dobbelt så dyr, tok fire dager, men hadde 80% lavere utslipp enn flyreisen. Transport står for en stor del av globale klimagassutslipp, og flyreiser er en versting. Tog har et kjempestort potensiale til å transportere mange mennesker raskt og på en miljøvennlig måte. Matilde reiste til Marrakech med tog for å sette fokus på at det ikke er så enkelt å velge de grønne valgalternativene. Å ta toget ned til klimaforhandlingene koster mer enn dobbelt så mye enn flybilletten. I tillegg er reisen mer tidkrevende og kronglete. - Når vi vet at vi i stor grad må slutte å avhenge av fossile brensler som olje, kull og gass fordi det er de som står for mesteparten av klimagassutslippene, synes jeg det er absurd og på grensen til uansvarlig at det er vanskeligere å velge de alternativene med lavere klimagassutslipp, sier Matilde. Jeg mener ikke at alle må ta toget hvis de skal reise store avstander, men ønsker å vise at det ikke gjøres nok for å gjøre det enkelt å være miljøvennlig. Her kan du høre Matilde på Nyhetsmorgen i P2, her kan du lese hva hun sier om reisen sin til NRK Urix, og her kan du høre henne snakke på Hallo P3. I fjor fikk verden endelig en global klimaavtale på bordet, og kun få dager før årets klimaforhandlinger begynte, hadde et tilstrekkelig antall land forpliktet seg til utslippskutt for at avtalen skulle tre i kraft. På årets forhandlinger er det spesielt implementeringen av avtalen som står i fokus, det vil si hvordan landene skal gjennomføre utslippskuttene. Et annet viktig tema er hvem som skal betale for kostnadene. Parisavtalen er basert på frivillige bidrag, det vil si at alle land selv rapporterer inn det de mener at de kan kutte av sine klimagassutslipp. Denne mekanismen har vært helt avgjørende for å få alle land med på laget, men dessverre har det resultat i løften som ikke er i nærheten av hva som egentlig trengs for å stoppe klimaendringene i tide. - Norge har forpliktet seg til utslippskutt vi allerede synes er krevende å imøtekomme. Resten av Europa har kuttet i sine klimagassutslip, mens vi derimot har økt utslippene våre siden 1990. Jeg håper at regjeringen snart innser at de må starte med målrettet klimapolitikk. Transport er et fint sted å starte, sier Matilde. Spire har fulgt FNs klimaforhandlinger i en årrekke. Sammen med sivilsamfunn fra hele verden er vi på plass for å følge forhandlingene tett, knytte kontakt med ungdom i Nord og i Sør, rapportere tilbake til norske medier, og presse forhandlingsledere til å ta hensyn til krav fra sivilsamfunnet. Vil du støtte Spire sitt arbeid for å en bedre klimapolitikk? Bli medlem (under 30) eller bli fastgiver (alle aldre). Comments are closed.
|